תפריט נגישות

טוראי עמנואל יצחק עמי טוכלר ז"ל

רשימות לזכרו

לזכרו אחי הקטן

דברים לזכרו
אלבום תמונות

עמנואל, כן אני אחותך כותבת כאן, עליך, אף על פי שהינך נחשב כנעדר. האם יתכן שאתה, אחי הקטן, הילד הפעוט, הסגור, המסתפק במועט, האם יתכן שאף פעם אין דרך חזרה אלינו, אל החיים? והרי למעשה רצית לבנות, לעבוד, ללמוד והעיקר לחיות, לחיות...
האם באמת לא תשוב אלינו עמנואל, אחי הקטן?
כן כך היא המציאות המרה, וכך התאכזר בך ובנו הגורל.
כמה מילים אל אלה אשר חיים.
ילד נבון וחמוד היה במשך כל שנות חייו המעטים אשר חי. שובב אמנם חוצפן, אך יחד עם זאת שקט ורציני, חברותי. פשוט אהוב על הבריות, כך סלל את דרכו בחברה. מכשולים רבים עברו עליו עד אשר הכירו בו ואת נפשו הטהורים.
בסביבת בית הספר, לא תמיד היתה הבנה מלאה כלפיו, בבית הוריו מכשולים אחרים חסמו את דרכו. צעיר זה אף פעם לא התאונן, את לבו סגר היטב כלפי אלה, אשר אולי גרמו לו צער רב.
עוד רבות אפשר לפרש ולספר, ולומר כאן, אפשר רק זאת, שאהב את מולדתו אהבה אמיתית ועזה, שאהב את חבריו האמיתיים עם לב פתוח.
עוד טרם היתה המלחמה, עמנואל כבר היה חבר הפלמ"ח ומטרה אחת בליבו החולם, לגאול את המולדת, לשמור אותה למען זרים שלא יגזלוה. ועם חבריו אלה, חברי הפלמ"ח הוא קשר קשר אמיץ ועמוק, בו בשעה שפסל רבים מחבריו בעיר, אשר התחמקו להיות שומרי המולדת.
תקופת מלחמה פרצה ועמנואל למרות גילו הצעיר, לא היסס להיות בין אילו חברי הפלמ"ח גואלי המולדת. שום קשוי נפשי לא ביטא, והשקט שלו תמיד בישר לי כמה מאושר הוא להיות בין חבריו האמיציים אשר לא פסק לספר עליהם להללם. אף פעם לא דבר על עצמו וגבורתו, למרות שהיה תמיד בין ראשוני המשחררים והעוזרים. ואתם חברים, את גבורתו ואומץ לבו, את אופיו החזק, וכשרונותיו הרבים, הספורטאי המובהק, הרי חייתם עימו, הכרתם את נפשו הטהורה, כלומר: חייכם המשותפים למדו אתכם. מי ומה נער צעיר זה אשר למעשה עבר הרבה.
לא אוסיף יותר על דמותו, אפשר ואפשר לכתוב אך דעו, הנכתב - נכתב עבורכם, החיים , ועבור ההסטוריה.
וכעת עוד מילים ספורות אל אחי הקטן אשר נהפך במשך מלחמת ישראל למבוגר.
הרגשתי עמנואל, אמונתי היא שבכל זאת הנך חי, חי וקיים, רק אתה הישר, היית מנצח את קושי החיים המשותפים לנו, יודעת אני זאת רק אתה הנבון החביב והכשרוני, יכל להיות מורה דרך למשפחתך וחבריך, ועוד יודעים אנו מה היא הקרבתך הקדושה, שלא תשוב אלינו שוב, אחי הקטן, כדי לבנות יחד איתנו עתיד מזהיר, כדי לתת ביטוי למולדת ולבנותה עם כל אהבתך העזה, פשוט כדי לחיות איתנו כאן בארץ המשוחררת.
היתכן שאתה הניצן לא תפרח יותר בארץ זו?
מאת אחותך האוהבת אותך חנה.

מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה שבבית הפלמ"ח

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה