תפריט נגישות

טוראי חנן כוכבא (שטרן) ז"ל

חנן כוכבא
בן 19 בנפלו
בן חנה ופרידריך
נולד בגרמניה
בה' בתמוז תרפ"ח, 23/6/1928
התגורר בדגניה ב'
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח הגדוד השלישי - ''הגליל''
נפל בקרב
בי"א בניסן תש"ח, 20/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: נבי יושע
באזור הגליל
מקום קבורה: נבי יושע

קורות חיים

בן פרידריך וחנה. נולד ב-23 ביוני 1928 בעיר בוכום שבגרמניה. בהיותו בן 5 נמלטו הוריו להולנד מפחד הנאצים, וזה שימש להם דחיפה לעלות לארץ. בשנת 1936 הגיעה המשפחה לנהריה והסתדרה במשק חקלאי. חנן מצא תוכן רב בחיי המשק, טיפל בחי ובעצי הפרי והתקשר לעבודת האדמה.

מאורעות תרצ"ו, שפגעו קשה במושבה הצעירה, החדירו בו את ההכרה, כי יש שהאדם צריך להגן על פרי עמלו בנשק ביד.

במות עליו אביו, בהיותו בן 12, נאלצה אמו לעזוב את המשק ולעבור עם שלושת ילדיה לירושלים. בקושי הסתגל חנן לחיי העיר. הוא נכנס לבית-הספר "במעלה", הצטיין בלימודים בכל המקצועות, אך געגועיו אל הכפר לא פסקו והיה פוקד אותו בטיולים. בגמרו את בית-הספר העממי נאלץ להשתכר למחיתו, התקבל לעבודה במערכת העתון "פלסטין פוסט", עבד ביום ולמד בלילה, בהתכוננו לבחינות-הבגרות. נקל להבין מה קשה היתה העובדה, שבגמרו את בית הספר העממי אחרי שנתיים נאלץ לעזוב את ספסל הלימודים מסיבות חומריות. אך, חנן, מצא את דרכו למרות המכשולים.

ב-1945 עבר את הבחינות בהצלחה, אלא שהחליט לקשור את עתידו עם חבריו לתנועת "גורדוניה" ולצאת להגשמה בנוה-ים. ההכשרה בעבודות-ים משכה את לבו. חנן עבד הרבה בספינה ובדיג. כעבור שנה עבר לגרעין "התנועה המאוחדת" בדגניה ומשם נשלח להדרכת הסניף הימי של התנועה בתל-אביב באותה תקופה הרבה לטייל בארץ, למד באופן יסודי גיאוגרפיה וטופוגרפיה.

בינואר 1947 חזר לקבוצתו בדגניה, נשלח לאפיקים להשלים את אשר החסיר באימונים. כל הזמן חיכה ליום שיוכל להיות עם כל חברי ההכשרה, ולצאת איתם לכל הפעולות. בראשית אפריל הצטרף לחבריו בהכשרה ששירתו בפלוגה בתל-חי. ימים אחדים השתתף בליווי שיירות ואחרי-כן שמח לצאת לפעולה הגדולה בנבי-יושע.

בקרב המר, ביום 20.4.1948, נפצע קשה ונשאר בשדה-הקרב עם יתר הפצועים. כאשר ניתנה פקודת נסיגה ביקש חנן מחבר לקחת את רובהו ולהשאיר לו רימון. אחרי כבוש משטרת נבי יושע נמצאה גופתו בין החללים והובאה לקבורה בנבי-יושע ב-20.5.1948.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה