תפריט נגישות

בנימין ברלי ז"ל

קורות חיים נוספים


איג'ינר בנימין ברלי נולד בוליקוב בוקובינה ב1 לנובמבר שנת 1898 להוריו אברהם ורחל.
מוצאו ממשפחת גבורים יהודים, ששמם יצא לתהילה ברחבי בוקובינה ואוקראינה, בנימין היה נינו של אברהם ברל רוזנבלום, שהתגורר עם אשתו ושבעת בניו בעיירה אוקראינית קטנה. יום אחד התנפל גדוד קוזקים על העיירה וערך בה פוגרום. בהתקרב קבוצת המרצחים לביתו של אברהם ברל, תפסה כל המשפחה נשק ביד, ועמדה בקרב פנים אל פנים מול המרצחים ושמונת הגבורים השמידו את הפלוגה כולה.
אותו לילה ברחה המשפחה לבוקובינה ושם השתקעה בשנותה את שמה ל"ברל". שבע ימים עלה אברהם לארץ ישראל. פה שינה שמו לברלי.
בשנת 1916 קבל בנימין את תעודת הבגרות של בית הספר התיכון בגורהומורה ונרשם כסטודנט לפקוחטה היורידית בוינהה. בשנת ה -18 לחייו התגייס לצבא האוסטרי-הונגרי והשתתף בקרבות קשים בחזית האיטלקית. כעבור שנתיים עלה לדרגת קצין. בהתמוטטות החזית האוסטרית נפל בשבי ובשנת 1919 שוחרר וחזר להוריו שעברו לגור בינתיים בעיר ברין שבצ'כיה, זה נכנס לפוליטכניקום וסיים, בשנת 1923 את לימודיו כמהנדס אזרחי.
עד שנת 1935 עבד כמהנדס וכקבלן עצמאי במפעלים גדולים ברומניה אך את מרצו וכשרונותיו חלם להקדיש לארץ חלומותיו - ארץ ישראל - ואותה שנה עלה ארצה.
בארץ עבד בנימין במחלקת עבודות ציבוריות בעיירת ירושלים, בבתי הזזקוק בשנות בנייתם הראשונות ומשנת 1945 עד יולי 1947 כמהנדס איכסון בצבא הבריטי וכמו יד הגורל דחפתהו לשוב ולהכנס לשרות בבתי הזקוק. ביולי 1947 הוא מתקבל כמהנדס לשטח הבנייה החדשה ופה כעבור חדשים מעטים, השיגתהו יד המרצחים.
משחרות ימיו היה המנוח ציוני נלהב. לא פעם, בעבודותיו בארץ בנקודות נדחות, עובד היה - והרובה על שכמו. הוא הרגיש את פעמי הגאולה, אך לא זכה בנצחון הסופי - כי נגדע באמצע הדרך...
ובאותם הימים חתרו שלושת אחיותיולחוף המולדת, ממחנות הריכוז דרך מחנות קפריסין. באמצע הדרך היו כשפתיל חייו נפסק, ולא זכה לראותן.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה