תפריט נגישות

סגן יוחנן יוחי גבע ז"ל

"יומן קרב"

4/6/82 - יום שישי לאחר יציאה הביתה בסביבות השעה 18:00 מוקפצת כל הפלוגה חזרה לבית ליד.

5/6/82 - כל הפלוגה בבית ליד כולל צוות המילואים כולם עסוקים בהכנות לקראת הפעילות: קבלת פקודה ולימוד התוכנית. אחר הצהרים כל החטיבה מתכנסת במגרש של הגדנ"ע לתדריך מח"ט.

6/6/82 - בשעה 4:00 לפנות הבוקר עולים על הנחתות באשדוד וב-22:00 נכנסים למצב של עמדות הקרב.
23:00 ירידה מהנחתות לחוף בשפך "האוולי", תחילת לחימה כמעט מייד. היעדים הינם: בתים שחולשים על גשר "האוולי" וכביש אותו צריך לחסום לנסיגה מיעדים שאמורים להיכבש ע"י גדוד 202 ואכן הפלוגה פוגעת במספר רכבי מחבלים שמנסים לברוח.

7/6/82 - חבירה לכביש החוף, שם מתחילים לנוע צפונה יחד עם חפ"ק מח"ט ואחרינו גדוד 50. על כביש החוף ירי צלפים מהבתים, הפלוגה נעה כ-25 ק"מ צפונה, תוך כדי טיפול במקורות אש שיורים עליה מידי פעם לאורך הדרך. לקראת לילה היחידה מתמקמת על גבעה ממזרח לציר החוף ולאורך הלילה נעשו מספר ניסיונות תקיפה של מחבלים.
8/6/82 - תנועה לכיוון צפון באיגוף מזרחי, בדרך עליה קשה מאוד שבה מתנהלת התקלות עם מחבלים, ממשיכים עד שמגיעים לגבעה הנמצאת מדרום לעיר, דאמור, מתמקמים לחנית לילה ארטילריה שנורה לכיוון ללא הפסקה וניסיונות תקיפה של מחבלים שמחוסלים ע"י צוות המילואים.

9/6/82 - הפלוגה משגרת טיל עורב בפעם הראשונה לעבר יעדים בדאמור, הטיל פוגע בהצלחה רבה, מאוחר יותר לאחר הרעשה כבדה של העיר החטיבה נכנסת לתוכה בשני טורים: טור אחד עורב והשני חה"ן, בתוך העיר שועטים קדימה במעלה ההר ומטפלים בהתנגדות.

10/6/82 המשך התנועה על ציר הררי במיוחד שהתנועה בו קשה. לאורכו יש ירי קשה על הפלוגה, ובהתקלות מטווח קצר, נפגעים 3 מצוות המילואים.
באותו היום נפגעים מספר לוחמים מצוות אוגוסט 79' מפצצות שמשליך חיל האוויר שלנו בטעות על הרכס הלא נכון.

11/6/82 - כיבוש קבר שמעון, הפלוגה בעתודה ורק אחר הצהריים נכנסים לעזור לכוחות שנתקלו בקשיים.
ב-12:00 בצהריים מוכרזת רשמית הפסקת האש.

12/6/82 - תחילת תנועה צפונה מקבר שמעון דרך עין- ענוב לכיוון הכפר שימלן, על פניו כפר נוצרי שעל הפלוגה לחצותו בדרך לצפון, לאחר הכניסה לכפר נפתחה על הכוח אש מסיבית. מסתבר כי בכפר ישב גדוד קומנדו סורי עם טנקים. החלה לחימה בכפר, אשר הוגדרה לאחר המלחמה כקרב הקשה ביותר במלחמה. רק לפנות הערב מסתיים הקרב על הכפר, כאשר בפלוגה מספר לא קטן של פצועים והרוג אחד: סגן יוחנן גבע ז"ל, שהוביל את חוד היחידה.

שבוע לאחר מכן:
הפלוגה שנמצאת בביירות מפוצלת למספר כוחות. עיקר הכוח מול ארמון הנשיאות משקיפים על מערב ביירות. כוח נוסף נמצא בתוך בניין רב קומות משקיף גם הוא למערב העיר ומבצע ירי רגיל וירי עורב לעבר מקורות ירי.

שבוע לאחר מכן:
החטיבה כובשת את ציר ביירות - דמשק הפלוגה מאבטחת את הציר עם טילי עורב ובהתאם למידע מודיעיני שמגיע מדי פעם, עולים לעמדות, יורים על טנקים סורים ומשמידים אותם.

שבועיים לאחר מכן:
הפלוגה נכנסת דרך שדה התעופה של ביירות לכיוון צפון למחנה הפליטים "אל עוזאי", אש כבדה בתוך מחנה הפליטים, עד לכיבושו. לפלס"ר מספר הרוגים באותו הקרב, ולפלוגה פצוע אחד.

סיכום ותוצאות:
מלחמת של"ג הינה המלחמה הראשונה שהיחידה לקחה בה חלק ובמהלכה היחידה הובילה את גדוד 890 ובשלבים מסוימים את החטיבה כולה, במלחמה היחידה התנסתה לראשונה בירי טילי עורב כ-40 במספר רובם נורו בחודש הראשון והדפו את מערך הטנקים הסורי או כירי מכוון לתוך בתים או יעדים נוספים במהלך המלחמה. היחידה עמדה במצבי לחימה קשים ומורכבים ביותר והוכיחה את עצמה כפלוגה עצמאית איכותית שעומדת במשימותיה. עם זאת הוכיחה את חשיבות יעודה כפלוגת עורב חטיבתית. למרות זאת במהלך הלחימה איבדה היחידה את סגן יוחנן גבע ז"ל וספגה כ-16 פצועים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה