תפריט נגישות

רב"ט מאיר אוחנה ז"ל

סיפור הקרב

טיהור בית הספר לשוטרים

כאשר דודיק, מ"פ ב', טיהר עם חוד פלוגתו את התעלה שליד בית-הספר לשוטרים, עד לפינה הצפון-מערבית של חצר בית-הספר, חדרה פלוגה א' בפיקודו של גבי מגל לתוך בית-הספר לשוטרים והחלה לטהרו בשני ראשים: שתי מחלקות טיהרו את קומתו העליונה, והשלישית את זו התחתונה. מלאכת הטיהור התנהלה ללא קשיים מיוחדים, מאחר שהבניין ניטש על-ידי חיילי הלגיון מיד עם תחילת ההרעשה. חלק מחיילי הלגיון תפש עמדות מסביב לבניין ומרביתם הצטרף לכוחות בגבעת התחמושת.
חבורת הפיקוד של המג"ד נכנסה בפירצה לאחר פלוגה א', נעה לאורך התעלה מעליה - בינה ובין קיר בית-הספר לשוטרים, וליד פינת הבניין הצפון-מערבית נעצרה. משם יכול היה המג"ד לשלוט על הקרב. מכל עבר נשמעו יריות הקרב וקריאות הנפגעים. יוסי יפה נתן מכאן את הוראותיו להמשך הקרב. הוא הטיל על פלוגה ג' בפיקודו של דדי יעקובי, שחדרה בעקבותיו, לנוע בעקבות לוחמי פלוגה ב' ולעלות על גבעת התחמושת מדרום, ואילו לכוח גדעון שמרר, שנע בעקבות פלוגה ג', הורה להשתלט על גבעת "המטלית הצהובה" דרך הפירצה, ישירות בתעלה שהובילה למוצב מצפון. זאת, כדי שניתן יהיה להגן על הכוח המתקדם באש רתק לכיוון גבעת התחמושת. גבעת "המטלית הצהובה" נכבשה במהירות. במהלך ההסתערות הושמד תול"ר ונכבש הבית שבראש הגבעה.
כאשר פלוגה ב' החלה להילחם בתעלות הקשר ופלוגה א' עשתה דרכה לבית-הספר לשוטרים, יצאה פלוגת ההנדסה 683 בפיקודו של יוד-בית (יהודה ברינג) לפרוץ דרך לטנקים, שחיפו על הפריצה עד כה. הנתיב המתוכנן נמשך מהטנקים ועד לפינת בית-הספר לשוטרים. לוחמי ההנדסה פוצצו בבונגלור את גדר הקונצרטינה וסימנו את מקום הפירצה בסרט לבן, תחת אש ירדנית כבדה. הקוצים התלקחו וגילו לאויב את מיקומם. הטנקים ירו לעבר גבעת התחמושת ואחד הלוחמים נפגע בעיניו. משנפרצו הגדרות החלו החבלנים לפנות את השטח ממוקשים בדקרים שבידיהם. הם התקדמו לאט. אז הזמין יוד בית את הטנקים לדרוס את שרידי הגדרות ולפרוץ את בית-הספר לשוטרים. הטנקים חדרו אל חצר בית הספר לשוטרים. (השלמת המעבר לטנקים היתה בשעה 04:00 לערך). עם הגיעם לצומת, פנו שני טנקים דרומה, לעבר דרך שכם, בעוד שאר הטנקים עוכבו על-ידי מג"ד 66 לצורך חיפוי לכיוון גבעת המיבתר.
דודיק ועימו קומץ לוחמיו, שכלל גם חיילים מפלוגה ד' (גיורא) שהצטרפו אליו בשגגה, טיהרו את התעלה עד למערבי שבשלושת הבתים הגובלים עם גבעת התחמושת מדרום. כאשר הגיע מ"פ ב' סמוך לבית זה, דיווח למג"ד כי ביצע את משימתו והוא נמצא על גבול מיתחם גבעת התחמושת. המג"ד, שלא רצה לעצור את תנופת המתקפה, שאל אותו אם יש ביכולתו להמשיך את ההסתערות על גבעת התחמושת עצמה, זאת בניגוד לתוכנית המתקפה המקורית, אשר הועידה את הטיהור לפלוגה ג' בפיקוד דדי. דודיק ענה שכן, אך משניסה לכנס את פלוגתו נוכח לדעת, כי מרבית לוחמיו נמצאים מאחור, מפוזרים לאורך התעלה, וכי כוח החוד עצמו, אשר כולה את רוב תחמושתו, סובל מנפגעים לא מעטים, ביניהם שלושה הרוגים.
דודיק השיב למג"ד, כי אין ביכולתו להמשיך בתנופת ההסתערות על הגבעה עצמה. המג"ד הורה לו לעצור במקומו ולהתארגן לאפשרות שיצטרכו את עזרתו בהמשך הלחימה. יוסי המג"ד הטיל על פלוגה ג' את משימת כיבוש גבעת התחמושת, כמתוכנן. השעה היתה 03:30.

מתוך הספר "בעקבות לוחמים"
מאת ד"ר אריה יצחקי.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה