תפריט נגישות

רב"ט מאיר אוחנה ז"ל

סיפור הקרב

הפריצה לגבעת התחמושת

דדי, מ"פ ג', הגיע עם פלוגתו אל שלושת הבתים. הוא ביקש ארטילריה מכינה טרם עלייתו על הגבעה. בעוד הוא ממתין לארטילריה, סיכם עם מפקדי המחלקות שלו את התוכנית הבאה:
מחלקתו של יורם אלישיב תוכנס לתעלת הרוחב הרדודה ותתקדם לעבר התעלה ההיקפית המערבית.
דדי, המ"מ דני יצחקי ועימם שאר הפלוגה, יפנו מזרחה לעבר הכביש והתעלה שממזרח להם (התעלה המזרחית).
המחלקה בפיקוד מילר תנוע לאורך הכביש.
בפועל נשארה התוכנית על הנייר בלבד. הארטילריה שלנו, אשר ירתה סמוך לאנשינו עד כדי סכנה, יצרה מהומה קטנה, המ"פ דדי ואנשיו נמשכו בעקבות מילר היישר אל התעלה המזרחית. יורם, שהיה לשמאלו, המשיך בציר הכביש המתוכנן למילר, ומחלקתו של דני נעה בעקבותיו ולא לתעלה המזרחית. למעשה, לא נכנס כוח לחלק המערבי של הגבעה.
יורם הוביל את מחלקתו קדימה מבין שלושת הבתים אל התעלה הרדודה. בצומת פנה אל צדה המערבי של הגבעה. כאשר הבחין דדי המ"פ בטעות, היה זה מאוחר מדי, שכן משלוש עמדות של האויב - במרכז גבעת התחמושת; בקצה התעלה הרוחבית במפגשה עם התעלה המערבית, ובמרכזה של התעלה הרוחבית (להלן "משולש האש") - פתחו באש. יורם הורה למלמודי להסתער עם כיתתו לעבר הבונקרים. מלמודי יצא למשימתו ללא שהיות, אך מיד עם תחילת ההסתערות נהרגו ארבעה מאנשיו ויתרם נפצעו.
יורם לא ידע זאת כיוון שהתקדם בתעלה המרכזית - המקבילה לכביש - עם שאר המחלקה. הוא הגיע לשני ביתני מגורי החיילים הירדניים, שבראש הגבעה, והתכונן לטהרם. באותו רגע קרא לו דדי המ"פ בקשר לוודא את מקומו. לפי התשובה התברר למ"פ, שהמחלקה נמצאת על היעד מהר יותר משתוכנן.
דני יצחקי, אשר נע עם מחלקתו אחרי יורם, דיווח לדדי על כוונתו לפנות מערבה לצורך טיהור מעלה הגבעה, מעתה היו שלוש המחלקות של פלוגה ג' כל אחת על ציר נפרד: מילר ליד בית הטלביזיה, יורם ליד צריפי המגורים, ודני, אשר החל בטיהור התעלות המרכזיות, כשמאחוריו כיתת המא"ג בפיקודו של המ"מ צביקה מגן.
דדי קיבל את הידיעות בתעלה המזרחית, שעה שהתקדם עם מחלקתו של יוחנן מילר בלי להיתקל בהתנגדות ממשית, הוא היה בטוח, כי הוא עומד על סף הכרעת מוצב גבעת התחמושת. דדי דיווח למג"ד, כי די בכוחו שלו בלבד להכרעה מהירה של מוצב גבעת התחמושת. למעשה, נתקל עד שלב זה רק בכוח ירדני קטן ולא בא במגע עם הכוח העיקרי.
המג"ד הסיק מדיווח זה, כי ניתן להמשיך במשימה הבאה - היאחזות במלון אמבסדור. על כן הורה לגבי מגל, מ"פ א, ולמ"פ ד', גיורא אשכנזי, לקדם את כוחותיהם למחסום אונרר"א ולהותיר בבית-הספר לשוטרים רק את כוח שמרר.
בשעה 04:00 החלה פלוגה ד' לנוע לעבר מלון אמבסדור כשבעקבותיה פלוגה א'. בהתקדמותה הוטרדה פלוגה א' על-ידי אש האויב, שבאה ממבנים סמוכים לגבעת המיבתר. גבי הטיל על סגנו עופר לטפל במקורות האש. פלוגה ד' כבשה את אמבסדור, בעוד גבי עצמו, עם המחלקות הנותרות, משתלט על בית-החולים הצרפתי והצומת (ההיערכות להגנה הושלמה בשעה 05:00), לשליטה בצומת זה נודעה חשיבות עליונה לגבי המשך ההתקדמות לכיוון הר הצופים. הצומת שימש אבטחת אגף לכל החטיבה הנלחמת בעיר. המג"ד הורה לגבי לתפוס עמדות כלפי גבעת המיבתר ולהציב שני טנקים מול גבעת המיבתר כדי להעסיק את המיתחם הירדני, המג"ד הורה לאחת המחלקות להמשיך בטיהור שייח' ג'ראח לכיוון ואדי ג'וז.

מתוך הספר "בעקבות לוחמים"
מאת ד"ר אריה יצחקי.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה