תפריט נגישות

רב"ט מאיר אוחנה ז"ל

סיפור הקרב

שלב א' - כיבוש גבעת התחמושת

יורם ולוחמיו מפלוגה ב' השתלטו על שני ביתני המגורים שבלב מוצב הגבעה. באותו זמן נותרו עם יורם שמונה לוחמים כשירים בלבד (ששה נהרגו באש האויב והאחרים נפצעו). כאשר יורם ומחלקתו המשיכו להתקדם, התקדמו במקביל, בעבר השני של הכביש, איילון וחוליית החיפוי ואבטחו את אגפו, החוליה נתקלה בדדי, אשר עלה על גב היעד, במטרה לשלוט גם על לחימתו של יורם. בהתאם להנחיותיו טיהרו את בונקר הפיקוד. יורם וקומץ לוחמיו המשיכו בהתקדמות והגיעו אל "בונקר התחמושת" וטיהרוהו.
הם פנו לקטע התעלה ההיקפית הצפונית-מזרחית, שם נתקלו בעמדת תול"ר שהיו בה ארבעה ירדניים. אלה ירו ופגעו ביורם בחזהו ובידו. יורם הורה לפיקודיו בקור-רוח איך לטפל בו, אך כל הניסיונות לחובשו עלו בתוהו והוא מת.
הטוראי יקי חץ לא איבד את עשתונותיו והתחיל לנוע קדימה כשגבי אחריו. השניים המשיכו את דרכם בתעלה המתפתלת עד אשר פגשו את צביקה מגן המ"מ מפקד כיתת המא"ג, אשר המשיך עם חלק מאנשיו בעקבותיו של המ"מ דני יצחקי. יקי הפך להיות מפקד חוליה קדמית כשפליט עימו. צביקה המשיך לנוע צפונה בראש הכוח של יורם והבעיר בפצצת בזוקה תול"ר, שניצב בעמדה באגף הצפון-מזרחי של הגבעה.
צביקה חדר לקטע הצפוני בתעלה ההיקפית והחל למשוך את אנשיו בתעלה מערבה ואחר כך דרומה, לכיוון ה"בונקר הגדול".
במקביל להתקדמות צביקה ואנשיו בתעלה ההיקפית מכיוון צפון לדרום, התקדמו דני ולוחמיו לעבר תעלה זאת מכיוון מזרח. הם הגיעו עד ל"בונקר הבלוקים" והחלו מעסיקים באש את האויב אשר בתעלה המערבית. כמה לוחמים גלשו לעבר התעלה המערבית ונפגשו עם כוח צביקה.
מחלקתו של מילר, אשר נעה בתעלה המזרחית, התקדמה בתחילה באופן נוח יחסית, אך התקדמותם הלכה וקשתה ככל שהתקרבו אל בית הטלוויזיה שהיה באגפם הימני. הלחימה בתעלה הלכה וקשתה גם ככל שעלה השחר, והם נחשפו לעיני חיילי האויב. בקרב רימונים נפגעו רבים מן החיילים, ואחר כך גם נהרג החובש אורי ליבוביץ, שטיפל בהם במסירות. המ"מ נפצע ואיבד דם רב. מהמחלקה נותרו רק שרידים.
דדי שלח לעזרה את סגנו, אשכול, שהיה עם המחלקה של יורם, אולם כשהגיע נהרג אף הוא.
דדי היה המום לאחר שהיה עד לחיסולה הכמעט מלא של מחלקתו של מילר. לפתע הבחין במחלקה מפלוגה א' בפיקודו של עופר פניגר, שהיתה בתנועה ממזרח לגבעת התחמושת לטיהור הבתים, שהטרידו את פלוגה א', שהיתה בדרכה לכיבוש מלון אמבסדור. הוא קרא להם לעזרה והם נענו לו ללא שהיות לאחר שקיבלו את אישור המ"פ גבי, שנועץ במג"ד.
המחלקה של עופר חדרה למוצב גבעת התחמושת, כשהיא נכנסת לתעלה בה נפגעה מחלקתו של מילר. הלוחמים הוטרדו מן התול"ר, שתחמושתו התפוצצה לאחר שנפגע על-ידי צביקה. כמו כן הם הוטרדו מאש אשר נורתה לעברם מכיוון גבעת המיבתר. השחר עלה, והלגיונרים אשר ישבו במוצב השולט יכלו להבחין היטב בצנחנים המתקדמים. המחלקה הגיעה אל הקטע המערבי של התעלה ההיקפית, אשר טוהר קודם לכן על-ידי הכיתה של צביקה, שהמשיכה לכיוון "הבונקר הגדול".
דדי דיווח למג"ד על המצב הקשה וביקש סיוע נוסף, המג"ד, אשר הופתע לשמוע על המצב הקשה בגבעת התחמושת, הורה מיד לדודיק, מ"פ ב', להכניס את פלוגתו ללחימה במוצב, לצד פלוגה ג'.

מתוך הספר "בעקבות לוחמים"
מאת ד"ר אריה יצחקי.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה